Мої уроки

Мандруємо Італією разом з ліричним героєм Джанні Родарі, який подарував світові чарівний вірш" Листівки з видами міст".


Урок Дж. Родари "Листівки з видами міст..." (6 клас)

Тема:    Д.Родарі  «Листівки з   видами міст…». Широта  світу  та  його
              сприйняття ліричним героєм вірша.

Мета : 
·        Зацікавити  життєвим та творчим шляхом   Д.Родарі,
·        навчити    учнів    осмислено     аналізувати    поетичний    твір,
·        активізуючи    всі    якості  культурного читача;
·        розвивати   навички   дослідницької   та   самостійної   роботи, навички   усного   мовлення,   логічного   мислення,   уміння  будувати аргументоване власне висловлювання,
·        розвивати   навички   виразного     читання   поезії,     вміння  висловлювати   враження від  прочитаного, характеризувати  образ ліричного героя;
·        виховувати любов до   художнього  слова, формувати загальнолюдські якості:  доброту,    щирість,  співчуття, небайдуже ставлення до життя.

Обладнання: портрет письменника, комп’ютерні  презентації до уроку
«Визначними місцями Італії», «Творчість Д. Родарі», виставка книг Д.Родарі, словник до уроку: Гавань – захищене від вітру місце, куди заходять  кораблі. Гондоли – човни. Гулі – ігри. Синьйори – звертання до чоловіків. Глянець – блискуча поверхня.

Епіграф уроку: «Художні твори – як давні, так і сучасні – виховують розум, розвивають уяву й дарують дітям ключі від таємниць»       
                                                                  Д.Родарі                                                                                                                                                                                                                                         
Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово учителя.
Подорож… Хто ж не любить подорожувати? Мабуть, таких людей немає. Сьогодні я  вам пропоную мандрівку до прекрасної країни Італії, батьківщини відомого дитячого письменника та поета Дж.Родарі . За свої чудові твори для дітей він був удостоєний найвищої нагороди в галузі дитячої літератури – медалі Г.К.Андерсена.
Хто ж він цей славетний Д.Родарі? Про що писав? До чого прагнув?
На ці питання ми і спробуємо дати відповідь під час нашої подорожі.

IІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
1.     Презентація «Визначними місцями Італії»
2.     Відеопрезентація про життєвий і творчий шлях Д.Родарі  або презентація «Творчість Д.Родарі»
3.     Бесіда
-         Яким ви уявили собі Д.Родарі?
-         Що найбільше цікавило і хвилювало автора? («Ми мусимо прагнути перебороти все, улаштувати так, аби все стало новим, аби брехливе, брудне, потворне наше життя стало справедливим, чистим, веселим і прекрасним»)
-         За що він був нагороджений медаллю Андерсена?
      4. Інтерактивна вправа «Асоціативна характеристика»
Р – розважливий, розумний
О – обдарований
Д – дружелюбний, добрий, довірливий
А– активний
Р– рішучий
І– ініціативний
     5.Постановка проблемного запитання «У чому істинна краса людини та світу?»
6.     Виразне читання поезії Д.Родарі «Листівки з видами міст». Словникова робота
7. Аналіз вірша
ü Бесіда
-         Яке враження справила на вас поезія?
-         Які картини виникли у вашій яві перед вами під час читання?
-         Чому ж тоді не зовсім радісно закінчується твір?
-         Що ж наштовхує нас на роздуми?
-         Чи погоджуєтесь ви з автором?
-         Які проблеми людського життя порушує автор?
ü Дослідження художніх світів твору
     - На скільки частин можна поділити текст?
               - Давайте спробуємо назвати художні світи твору.
                  Підберіть слова, якими можна схарактеризувати ці світи.
                        Краса                                            Буденність
                       Рим                                                         Скаче
Колізей                                                плаче
Капітолій                                            діло робить
Форум                                                 байдикує
Пізанська вежа                                        на роботу, не снідавши
Мілан                                                       спать лягає на голому камені
Венеція                                                не обідавши
Генуя                                                      ніде прихилить голову
Неаполь
Везувій                                                                             
                                                                                               
      Чудово! Прекрасно! Розкішні види!                      Міста – у натурі, без глянцю
                                                                                                   
                   Картинки веселі                                                 Життя суворе
ü Характеристика образу ліричного героя
Схарактеризуйте образ ліричного героя, використовуючи цитати твору
                              
                               Не вірю я чужим речам
           Вірю я своїм очам                                                      Дозвольте самому
Блок-схема: альтернативный процесс: Ліричний герой                                                                            розглянуться
                                                                  
              Сам подивлюся                                                        Сам я побачу
                                       Сам я узнаю
Зробіть висновок : який же  ліричний герой поезії?
(Вміє цінувати красу, відчуває неосяжність світу, прагне до його відкриття, співчуває знедоленим, хоче справедливості, небайдужий, до всього намагається долучитися сам, хоче іншим допомогти зрозуміти,що за працю повинна бути гідна винагорода)
ü Літературознавча робота
         - Які художні засоби вам відомі?
         Знайдіть названі художні засоби, які використовує Д.Родарі у вірші.
         Епітети:      «блискучі»,«безжурні», «славетні», «розкішні»
         Метафора:      «Венеція-краля»
         Анафора:        «Хто…»
         Антитеза:       Скаче – плаче, робить – байдикує
         Перелічення:  «Рим – Колізей,Капітолій і Форум…»
         Риторичні запитання: «А глянь за картинки – чи так воно вийде?», «Чи
        справді в Венеції тільки й роботи – Гондоли ганять і співать без турботи?», «Чи
        справді безжурні неаполітанці Тільки те й знають, що гулі  і танці?»
        Інверсія: «Купує в Італії кожен турист», «Не вірю я…», «Хай сам я побачу»
         -  Який художній засіб є центральним у творі? (Антитеза)
ü Обговорення проблемного питання  «У чому істинна краса людини та світу?»

IV. Закріплення знань, умінь і навичок
    Підсумкова бесіда:
       Чи можуть поштові листівки з видами міст розповісти про  життя їхніх мешканців?
       У яких словах виражено прагнення автора самому про все дізнатися, відкрити таємниці світу? («Хай сам подивлюся, Хай сам я побачу»)
       Чому головним художнім засобом твору стала антитеза?           

V. Рефлексія
1.      Робота з епіграфом
2.     Прийом «Мікрофон»
-         Сьогодні я дізнався…
-         Найбільше мене схвилювало…
-         На мою думку, автор спонукає читача до…
3.     Підсумкове слово учителя
Сьогоднішня подорож підходить до кінця. Ми з вами побували в прекрасній країні – Італії, познайомилися з творчістю Д.Родарі, проаналізувати його поезію «Листи з видами міст».Розглядаючи листівки з видами міст, ми відчуваємо неосяжність світу, його звабливість, прагнемо до його відкриття та дослідження. Я думаю,  що ви збагатили себе досвідом попередніх поколінь, красою творіння рук людських, життєвою мудрістю розуміння справжньої краси та справедливості.

VI. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

VIІ. Домашнє завдання.
     Виготовити листівку з видом українських міст і підготувати до неї коментар.


---------------------------------------------------------------------------------
Цикл уроків за поезією М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці»
5 клас
Урок 1
Тема: Чарівний світ літератури й мистецтва у поезії М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці»
Мета: ознайомити учнів із короткими відомостями життя російської поетеси
            М. Цвєтаєвої; розвивати навички словесного малювання, творчі здібності, вміння коментувати прочитане; виховувати любов до книги.
Обладнання: портрет М. Цвєтаєвої, ілюстрації до біографії поетеси.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Епіграф: Книги-морська глибина.
Хто в них пірне аж до дна,
Той, хто труду мав досить,
Дивні перли виносить.
                            Іван Франко

Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Вступне слово вчителя
Нам важко навіть уявити світ, в якому немає книги. До неї ми звикли з самого дитинства, вона розкривала перед нами дивовижні таємниці життя та давала корисні поради у важку хвилину, вчила нас розуміти самих себе. Найважливіше призначення книги – зберігати знання, накопичені віками, і передавати їх наступним поколінням. Книзі ми завдячуємо тим, що сьогодні можемо насолоджуватися шедеврами давньої літератури. В наш час на заміну друкованим книгам приходять електроні. Але прихильників традиційних книжок завжди буде багато, адже спілкування з друкованою книгою викликає особливе відчуття, ніби спілкування з живою людиною.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з епіграфом.
- Як ви розумієте слова Івана Франка: «Книги – морська глибина»?
- Що мав на увазі автор: «Дивні перли виносить»?
2. Вступне слово вчителя про поетесу
Любов до книги в кожному з нас приходить в дитинстві. І дівчинка, про яку сьогодні піде мова, полюбила їх у ранньому дитинстві. Подивіться на портрет. Кому знайоме це обличчя? Це поетеса Марина Іванівна  Цвєтаєва. Якщо нам пощастило б потрапити до неї додому, то почули б дзвінкі голоси – піаністки Марії Олександрівни, її брата Андрій, сестра Марини Анастасії. Ви би подивилися навколо й здивувалися кількості книг. Місто Москва отримала у подарунок від сімї Цвєтаєвих три бібліотеки: батька, матері, дідуся. В цьому будинку всі любили читати книги.
3. Огляд біографії поетеси.
Марина Іванівна Цвєтаєва наро­дилася 26 вересня 1892 року в Москві. її батько, професор Мос­ковського університету Іван Володи­мирович Цвєтаєв, був засновником і першим директором Музею мис­тецтв - нині Державний музей образот­ворчого мистецтва імені О.С. Пуш­кіна, в якому зібрані шедеври живо­пису і скульптури. Мати, Марія Олександрівна Мейн, була таланови­тою піаністкою, ученицею видатного російського композитора Антона Рубінштейна,  також захоплюва­лася поезією, писала вірші. "У нашому домі музика лилася звідусіль", - згадувала Марина Цвєтаєва про роки свого дитинства. Марія Олек­сандрівна хотіла бачити в майбутньому Марину теж піаністкою. Молодша сестра Марини Цвєтаєвої Анастасія не мала музичних здібностей, тому всі надії батьки покла­дали саме на Марину. Рояль змалку став великим другом Марини Цвєтаєвої, вона була зачарована тим, як зсере­дини, з переплетення струн і оксамитових молоточків на­роджувалися мелодії. Пізніше, коли Марина Іванівна ста­не поетесою, музикою буде просякнутий кожний її вірш, тому невипадково багато її творів стали піснями, роман­сами, що звучать і нині.
"Усю музичну класику ми, коли стали дорослими, впізнавали як "мамине" - "це мама грала". Бетховен, Гайдн, Шопен, Гріг... Під їхні звуки ми засинали. І ось перший Мусин виступ! Я побачила її на естраді, з довгим ру­сявим волоссям, зібраним бантом над чолом, у картатій сукні. Спокійно, наче доросла, вона сиділа за роялем і, не  звертаючи уваги на зал, дивилася на клавіші роялю. Коли я почула її гру і захоплення залу, моє серце сповнилося ніжності до старшої подруги дитинства. Я нікого, крім неї, не бачила... Вона грала на роялі так само пристрасно, як і читала вірші, які теж в її виконанні ставали музикою..." Сестра Анастасія про виступ шестирічної Марини Цвєтаєвої.
Дуже рано до Марини Цвєтаєвої прийшло розуміння того, що більше, ніж рояль, вона любить книги. З чотирьох років вона самостійно чи­тала, поєднувала слова римами, а з п'яти років почала пи­сати вірші, причому не тільки російською, а й французь­кою і німецькою. Марина Цвєтаєва завжди говорила про те, що книги, які вона читала в дитинстві, стали її добрими супутниками на все життя, вона поверталася до них неод­норазово, осмислювала їх по-новому в зрілі роки. І це цілком природно для кожної людини, адже улюблені книги стають для нас немовби членами нашої родини, ми не мо­жемо розлучитися з ними ніколи... Будинок Цвєтаєвих, що знаходився у центрі Москви, часто відвідували друзі батьків - вчені, музиканти, пись­менники, художники. Іван Володимирович Цвєтаєв, вив­чаючи все життя твори мистецтва, вважав, що тільки мис­тецтво може змінити людей, зробити їх добрішими, світлішими серцем. Доньки Марина і Анастасія (у сім'ї їх, звали Муся і Ася) зростали в атмосфері служіння красі. Марина Цвєтаєва відзначалася незалежністю характеру, наполегливістю і самостійністю у досягненні мети. Вона завжди шукала власних шляхів у житті й мистецтві. В шістнадцять років вона поїхала до Парижа слухати лекції з історії літератури в одному із найдавніших університетів Європи — в місті Сорбонна. А 1910 року, ще навіть по закінчивши гімназію, вона потайки від рідних видає свою першу поетичну збірку "Вечірній альбом". Читачі, які познайомилися з цією книгою юної авторки, одразу зрозуміли, що в Росії з'явилася нова зірка поезій. Доля не завжди була прихильною до Марини Цвєтаєвої. Їй із сестрою довелося пережити жахливі роки рево­люцій і війн, які розлучили їх із батьківщиною і зруйнували дім дитин­ства, в якому їм було так тепло й затиш­но в колі улюблених книг, які під звуки музики вони читали біля тата й мами… Однак навіть у найважчі роки втрат і пе­чалі Марина Цвєтаєва знаходила спасіння й душевну розраду у твор­чості. Силою творчої уяви вона линула у світ свого дитинства, світ мистецтва, любові й людяності, де почувалася вільною і щасливою.
4. Читання поезії М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці» (у перекладі Ігора Папуши) вчителем.
- Чи сподобався вам вірш і чому?
- Якай настрій викликають ці рядки?
- Які почуття поетеси відбилися у цьому вірші?
- Пригадайте своїх улюблених героїв?
5. Історія створення вірша.
Вірш написаний приблизно в період 1908—1910-х років. У той час Марина Цвєтаєва почала готувати до друку свою першу книгу - "Вечірній альбом". Твір "Книги и червоній палітурці" увійшов до розділу "Дитинство" Молода авторка відчувала, що її дитинство відходить у минуле, попереду на неї чекало велике доросле життя. Але у подальшу путь вона взяла із собою незабутні враження і спогади про твори мистецтва (музики й літератури), яка полюбила з дитинства. В уяві героїні вірша тісно переплелися реальні події дитинства, образ мами і літературні події та персонажі, які для Марини Цвєтаєвої зажди були живими.
6. Коментар
Палітурка - обкладинка, оправа для зброшурованих листків книги, зошита і т. ін. з картону, матерії, шкіри тощо.
Едвард Гріг (Норвегія), Роберт Шуман (Німеччина), Цезар Кюї (Росія) – композитори XIX століття. Їх об’єднує втілення в творчості переплетіння народних образів, казкових сюжетів, природи народного краю.
7. Словесне малювання.
Усно намалюйте картини, які ви побачили.
8. Бесіда за змістом.
- Як часто поетеса звертається до книг?
- Що ви собі уявляєте, коли читаєте ці рядки?
На лампі мерехтять вогні…
Як добре з книгою у хаті.
- Хто ці герої: Геккельбері, Беккі, індіанець Джо, Принц, Жебрак?
- Що вам відомо про них?
- З ким порівнює автор Тома?
- Хто такий Діоген, «що в бочці мешка»?
- Що відчуває дівчинка, коли читає книги?
- Чи є у вас бібліотека? Які у вас улюблені книги?
- Якій людині належать слова:
  -Та чом би серед любих книг
 Знов з лампою не задрімати?
 О золоті мої часи,
 Палає серце на папері!
(Слова вже дорослої людини)
9. Виразне читання поезії М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці» учнями.
10. Робота з текстом
- Чому автор ставить в кінці речення три крапки?
- Знайдіть в тексті діалог. Як його треба читати?
- Знайдіть в тексті звертання. Прочитайте їх виразно.
11. Творче завдання за варіантами.
Скласти план відповіді.
І варіант. Останнє вітання з дитинства.
ІІ варіант. Як гарно з книгою у хаті.
ІІІ варіант. Разом з героями книг удома.
12. Виразне читання поезії М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці» мовою оригіналу вчителем.
ІV. Підсумок уроку.
1. Бесіда.
 - Який урок отримала героїня поезії? (Урок добра)
 - Що ви запам’ятали сьогодні на уроці?
 - Чи можна сказати, що  «Книги в червоній палітурці»  вчить нас читати?
2. Заключне слово вчителя.
Дорослою Марина Цвєтаєва не один раз згадувала своє золоте дитинство. Вона була вдячна матері Марії Олександрівні за те, що відкрила чудовий світ природи, подарувала їй радощі дитинства, чарівні свята сім’ї, різдвяні ялинки, дала у руки краще з океану книг.
V. Домашнє завдання
1. Написати відгук про свою улюблену книгу.
2. Підготувати виразне читання вірша М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці» ( на вибір учня переклад або мовою оригіналу)


Урок 2
Тема: Образ ліричної героїні, яка любить читати, у поезії М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці»
Мета: вдосконалювати вміння характеризувати ліричного героя, визначати сюжет; розвивати навички аналізувати поезію, культуру мовлення; виховувати любов до прекрасного світу книги.
Обладнання: портрет М. Цвєтаєвої, аудіо запис Равеля «Іспанська рапсодія»
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Епіграф: Хто ніколи не був дитиною, той ніколи не буде дорослим.
                                                                                                 Чарлі Чаплін
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
- Учні розповідають про захоплення сім’ї М. Цвєтаєвої.
- Учні зачитують відгуки про свої улюблені книги.
2. Виразне читання поезії учнями.
3. Бесіда
- Як називає поетеса дитяче житло?
- Чому дитяче життя називає «раєм»?
- Назвіть друзів поетеси.
      ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Бесіда
- Яка головна тема поезії М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці»?
- Як називається твір, в якому автор розповідає про власне життя? (Автобіографічним).
2. Робота з епіграфом.
- Як ви розумієте епіграф?
- Чому без дитинства немає дорослого життя?
3. Запис учнями теми  й епіграф уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Вступне слово вчителя
У віршах, як і у прозових творах, є свої герої й героїні. Як правило, вони не мають імен. Автор віршів веде душевну розмову з читачем, використовуючи слово «Я», але це не означає, що він пише лише про себе. У поетичному творі розкриваються почуття, настрої, думки, які близькі й іншим людям.
2. Словникова робота
Ліричний герой – особа, думки і почуття, якої виражаються у ліриці.
3. Слово вчителя
Головна тема вірша відображена у назві. Але розповідаючи про одне, Цвєтаєва сказала про все. І про себе… Авторка поезії  «Книги в червоній палітурці» ще зовсім молода, але вже почала дорослішати, звертається до спогадів про дитинство як про чудове джерело щасливих миттєвостей життя.
4. Бесіда
- На кого схожий ліричний герой вірша?
- Опишіть ліричного героя. (Дівчина щира, відверта, любить музику і художню літературу, тонко відчуває красу мистецтва, яке викликає в неї творчу уяву)
- За ким сумує ліричний герой. Відповідь обґрунтуйте.
Коментар. Героїня уособлює в собі багатьох людей, які захоплюються художніми творами.
5. Робота над сюжетом твору
- Як побудований вірш? (Має зачин, розвиток подій, кінцівку)
- Чим відрізняється сюжет прозового твору від ліричного? (У вірші відображається внутрішнє життя героя)
- Про які події розповідається у зачині? Зачитайте.
- Чи є щось незвичайного у цих рядках?
- У заголовку «Книги в червоній палітурці» слово «книги» вживається у множинні, а «палітурка» - в однині. Чому?
- Як поетеса починає поезію?
- Як героїня звертається до книг? («Незрадливі любі друзі»)
- Чому «незрадливі друзі» посилають «палкий привіт»?
- Чому «книги» саме в старій червоній палітурці, а не в зеленій або синій?
- Як далі розвиваються дії? Зачитайте й прокоментуйте рядки. (Спогади про дитинство, матір, рідний дім, улюблених героїв, уподобання в літературі)
- Які постають образи улюблених героїв?
- Чому авторка поєднала в одній поезії героїв різних письменників?
- Чи співпереживає дівчинка героям? Відповідь обґрунтуйте. (Незавершені речення, оклики, запитання)
- Які відносини склалися у героїні з мамою? Зачитайте.
- Чому мама забувала нагадати героїні про час? Зачитайте. (Вона захопилася грою на роялі)
- Про які епізоди художніх творів поетеса розповідає?
- Зачитайте кінцівку поезії. Який колір використовує авторка? (Золотий) Чому?
- В якому значенні вжито слово золотий? Чому?
6. Творче завдання
Випишіть і порівняйте епітети з перекладу вірша й мови оригіналу.
ІV. Підсумок уроку.
1. Продовжіть речення
Ліричний герой – це…
Персонажі, за якими сумує М. Цвєтаєва, - …
Композитори, музика яких звучала в будинку Цвєтаєвих, -…..
Ліричний герой сумує за ….
«Книги ……»
«Та й мені ці золоті….»
2. Хвилина релаксації
- Сядьте зручніше. Слухаючи музику Равеля «Іспанська рапсодія», пофантазуйте.
- Що ви собі уявляли?
V. Домашнє завдання
Намалювати портрет улюбленого героя художнього твору.

Використанні джерела
Ніколенко О., Орлова О. Вивчення поезії М. Цвєтаєвої в 5 класі// Зарубіжна література в школах України № 12, Грудень. 2012. с. 16
  
КНИГИ В КРАСНОМ ПЕРЕПЛЕТЕ
 Из рая детского житья
 Вы мне привет прощальный шлете,
 Неизменившие друзья
 В потертом, красном пререплете.
 Чуть легкий выучен урок,
 Бегу тот час же к вам, бывало,
 - Уж поздно!- Мама, десять строк!...-
 Но, к счастью, мама забывала.
 Дрожат на люстрах огоньки...
 Как хорошо за книгой дома!
 Под Грига, Шумана и Кюи
 Я узнавала судьбы Тома.
 Темнеет, в воздухе свежо...
 Том в счастье с Бэкки полон веры.
 Вот с факелом Индеец Джо
 Блуждает в сумраке пещеры...
 Кладбище... Вещий крик совы....
 (Мне страшно!) Вот летит чрез кочки
 Приемыш чопорной вдовы,
 Как Диоген, живущий в бочке.
 Светлее солнца тронный зал,
 Над стройным мальчиком - корона...
 Вдруг - нищий! Боже! Он сказал:
 "Позвольте, я наследник трона!"
 Ушел во тьму, кто в ней возник.
 Британии печальны судьбы...
 - О, почему средь красных книг
 Опять за лампой не уснуть бы?
 О золотые времена,
 Где взор смелей и сердце чище!
 О золотые имена:
 Гекк Финн, Том Сойер, Принц и Нищий!

Марина Цвєтаєва
 Книги в червоній палітурці у перекладі Ігора Папуши
 З раю моїх дитячих літ
 Ви, незрадливі любі друзі,
 Шлете мені палкий привіт
 В старій червоній палітурці
 Що тільки вивчу я урок
 Відразу йду до вас бувало
 - Вже пізно! – мамо, лиш рядок!... -
 Та мати завше забувала.
 На лампі мерехтять вогні…
 Як гарно з книгою у хаті!
 Під Гріга, Шумана, Кюі
 Про долю Тома запізнати.
 Вже смеркло, холод у вікно…
 Том з Беккі з вірою чекають.
 І смолоскип індійця Джо
 У сутінках печер блукає
 На цвинтарі десь крик сови…
 (Боюсь!) Біжить - крізь темінь стежка -
 Хлопчина, прийма у вдови,
 Як Діоген, що в бочці мешка.
 Сіяє в залі трону лак
 Над юнаком – корона вежить
 Раптом (О Господи!) – жебрак,
 Ще й мовить: Трон мені належить!»
 Та кожен знову в пітьмі зник.
 Британії судьба - страждати…
 -Та чом би серед любих книг
 Знов з лампою не задрімати?
 О золоті мої часи,
 Палає серце на папері!
 Та й імені ці золоті:
 Жебрак, принц, Том і Геккельбері!


-----------------------------------------------------------------------------------------------

Е.Портер « Полліанна»
Ідея радості життя й відкриття світу у  романі
5 клас

(урок - тренінг)

Тема: Ідея радості життя й відкриття світу у  романі  Е Портер « Полліанна».
Мета: продовжити знайомство зі світовим бестселером Е Портер, розвивати  усне мовлення ; удосконалювати навички аналізу художнього твору, користування різними інформаційними джерелами та вміння працювати з комп’ютером ; виховувати інтерес до літератури,  сприяти формуванню життєвих  компетенцій .
Тип уроку : застосування знань, умінь і навичок.
Форма проведення : урок-тренінг з використанням прийомів експресивної психотехніки за біоадекватною технологією « Real – методика».
Обладнання: тексти твору Е.Портер « Полліанна», Запрошення до клубу Полліанни, паперові помаранчеві сонечка, « ліки від негараздів» : крем проти ластовиння, троянда, стетоскоп, паперовий будиночок, різнобарвні клубочки вовни, сувенір –скелет, бейджик , Біблія. мультимедійні презентації.
Випереджаюче завдання: створити мультимедійну презентацію « Радій життю»
Епіграф:  
 Я ніколи не вважала, що необхідно заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Я тільки думала, що набагато краще йти назустріч невідомому бадьоро й радісно.
                                                                  Е.Портер

Хід уроку
І. Організаційно-мотиваційна частина.
·        Вступне слово вчителя.
Нещодавно ми всі разом відзначали найкращі свята , які щороку  дозволяють і дорослим ,і дітям повернутися у казку. Прислухайтеся до цих звуків.
Аудиозапис « Свято наближається» , « Тиха ніч».
-         Про які свята йде мова? ( День святого Миколая, Новий рік, Різдво)
-         Які подарунки ви отримали  в ці дні?
·        Гра на розвиток творчого мислення « Дарую з любов’ю»
Учні передають один одному ялинкову прикрасу зі словами « Друже, вітаю тебе й хочу подарувати …»
·        Бесіда – мотивація навчальної діяльності.
-         Що дарує дітям  святий Миколай? (Солодощі).
-         А що ще можна знайти під подушкою ? (Різочки).
-         Подобаються вам такі подарунки? (Звичайно, ні! )
-         Яка ж тоді від них користь , невже Миколай не любить дітей?
     ( Різочки знаходять тільки непослухи).
-         Подарунки люблять усі. Пригадайте , що сподівалася отримати із благодійної допомоги  дівчинка Полліанна, про яку ми говорити з вами на попередніх уроках? ( Ляльку)
-         А що отримала? ( Милиці).
-         Чому такий несподіваний подарунок? Невже героїня так погано себе поводила?  
ІІ. Оголошення теми , мети уроку.
Запишіть у зошит тему уроку й епіграф до нього. Подумайте, що корисного ми можете отримати на уроці, чого навчитися? Запишіть у зошит свої сподівання  а також поставте попередню оцінку своєї роботи .
ІІІ. Робота над темою уроку.
·        Інтерактивна гра « Мікрофон».« Відтворюємо сюжет» 
Уявіть себе   в ролі кореспондента, який отримав завдання від редакції побувати у містечку Белдінгсвіль і прокоментувати відзнятий матеріал у випуску новин.   
·        Прийом експресивної психотехніки. Малюємо кольорограму
« Полліанна». На аркушах паперу учні малюють фарбами довільну геометричну фігуру чи роблять просто мазок того кольору, з яким у них асоціюється образ героїні. Потім демонструють усім свій вибір. Учитель робить узагальнення.
·         Тренінгова вправа « Радість довкола»
Ви щоразу прокидаєтеся зранку з різним настроєм – частіше, просто не хочеться вставати з ліжечка. але буває й таке, що ранок укочується до вашої кімнати через відчинене вікно й дарує неперевершене відчуття радості  . Пропоную переглянути відеоролик і уявити собі такий ранок.
Відеоролик « Ранок»
-         Під впливом чого так змінюється світ довкола ? Хто ж так приємно лоскоче вам зранку щічки? ( Сонечко. Сонячне проміння).
·        « Асоціативний кущ»
-          Згадайте, що у ваших кольорограмах переважав помаранчевий колір, а це означає, що наша героїня – сонячна дівчинка. Давайте згадаємо риси її характеру. Напишіть на паперових сонечках слово, з яким асоціюється у вас образ Полліанни й прикріпіть   на дошці
    Кожен прикріплює своє сонечко й коротко коментує. Полліанна – це …, бо
    вона…»

·        Тренінгова вправа « Нумо, люстерко, скажи..».
Подивіться на себе в люстерко й скажіть, чи задоволені ви своєю зовнішність? Чи хотіли б ви дещо змінити?
Мультимедійна презентація № 1 « Портрет Полліанни»
-         Чи гарна дівчинка ? ( Ні. Руда, має ластовиння на обличчі, якого соромиться)
-         Яка доля цієї дівчинки ( На її долю випало багато випробувань. Вона залишилася сиротою, згодом отримала тяжку травму хребта й була прикута до ліжка)
-         Що ж допомогло їй здолати такі тяжкі випробування? ( Гра  в радість)
Мультимедійна презентація № 2 « Жителі містечка».
·        Інтерактивна гра    «Знайомтесь, це…»
Уявіть, що наш мультимедійний екран – люстерко.
-         Що об’єднує цих людей? ( Вони , на перший погляд, непривабливі  , бо незадоволені своїм життям).
Проблемне запитання.
-         Чи  може зміна зовнішності зробити людину щасливою?
-         А що тоді для цього потрібно?
·        Правила життя Полліанни. Робота в групах.
На столі вчителя лежать предмети, які представники груп можуть взяти на свій власний розсуд, але не більше двох.
    Завдання для груп. Пояснити, кому із героїв твору можна порекомендувати ці засоби, як ліки проти негараздів?
     Очікувані результати .
Крем проти ластовиння ( для Полліанни)
Троянда ( любов тітоньки Поллі)
Стетоскоп ( лікарю Чилтону ( лікар найрадісніша професія, бо повертає людям здоров’я)
Будинок ( для Джиммі)
Скелет   ( Джону Пендлтону ( краще мати в будинку живого хлопчика, ніж
« тримати скелета у шафі»)
Різнобарвні клубочки вовни ( місіс Сноу)
Бейджик з написом « Твоє ім.’я найкраще» ( Ненсі)
Біблія із червоною закладкою проповіді « Радійте всі!» ( священику Полу Форду)
·        Колективне складання   схеми  «Удавані негаразди та ліки від них»
  
Ластовиння – у темній кімнаті непомітні, завжди, за бажанням, їх можна позбутися.  
Заняття. Навчання . Щоденні турботи.  Результат праці. Радість від того, що ти чогось навчився.  
Ім’я. Головне не ім’я, а те, хто його власник ! 
Самотність. Шукай причину в собі : гординя , відсутність комунікабельності . ЛЮБИ ЛЮДЕЙ!  
Узагальнена таблиця. Учням пропонується вписати у порожні віконечка свої поради щодо подолання негараздів.
Проблемне запитання:  
-         Що , на вашу думку, можна вважати найтяжчим випробуванням у долі людини ? ( Смерть рідних, каліцтво)
-         Що пропонує у таких випадках Полліанна?
  • Робота у зошитах.
Смерть рідних. Вірити у те, що вони на небесах. Живуть доти, доки ти їх пам’ятаєш .
Каліцтво. Не працюють ноги – працюй руками. Будь корисним людям.
·        Представлення групами мультимедійних презентацій   « Радій життю», підготовлених групами заздалегідь (  випереджаюче завдання) Кадри з проекту « Голос.Діти», Паралімпійські ігри. Конкурси краси для інвалідів.
ІV. Гра- тренінг « Гра в радість»
·        Підготовчий етап
Перегляд фрагменту фільму Полліанна» англійською мовою , 2003 р. ;  Великобританія, режисер  Сара Хардінг, в головній ролі  Аманда Бертон
·        Робота з підручником.
Спробуйте знайти цей фрагмент у тексті твору. Порівняйте.
Висновок: усіма мовами слово « радість» звучить піднесено.
(Тренінгова вправа « Радісні рамки» з використанням експресивної психотехніки  за методикою Лариси Келим)
-         На столах у дітей різнокольорові рамки й однакові  фото « Свято Першого дзвоника у нашій школі»
-         Завдання : Оберіть рамку, яка вам найбільше подобається. Чому обрали рамку саме такого кольору?
-         Чи вплинув вибір рамки на ваш настрій ?
-         Як ви розумієте вислів « Дивитися на світ різними очима?
·        Тренінгова вправа « Кольорові рамки»
Коли ми дивимося на світ, то  теж використовуємо різнокольорові рамки, які є ні чим іншим, як нашими думками.
Спробуємо використати « радісні рамки» ( тобто знайти щось позитивне ) в наступних ситуаціях:
-         Ви святково одягнені йдете на День народження товариша. Раптом повз вас промчав автомобіль, заляпавши вас брудом з найближчої калюжі.
-         Зібралися  на прогулянку, але пішов дощ.
-         Затрималися на декілька хвилин і не встигли на потяг.
V. Саморефлексія учнів
·        Заключне слово вчителя.
Давайте звернемося до епіграфу до нашого уроку. Тепер вам відомі ліки від життєвих негараздів, які пропонує нам автор чудової книги « Полліанна» Е.Портер та її героїня. Згадайте, що ви очікували отримати від цього уроку ? Порівняйте й оцінку власної діяльності на уроці. Сподіваюся, ми не даремно згаяли час.
·        « Ланцюжок радісних відкриттів». Кожен із учнів, передаючи крейду, записує на дошці одне речення « Чого я навчився у Полліанни»
VI. Домашнє завдання.
Після виходу  у світ книги про Полліанну , у Америці  були створені клуби Полліанни. Пропоную створити такий клуб і у нашому селі. Звичайно, у цій справі потрібна й ваша допомога – намалюйте запрошення для усіх бажаючих та напишіть  твір-мініатюру « Як би змінилося наше село , якби у ньому жила Полліанна?» 

Література:

1.     Карпенко З.С. Експресивна психотехніка для дітей. - К.: НПЦ Перспектива , 1997. – 96 с.
2.     Келим Л.Ю. Чему научила Поллианна? Видеолекция […….]. -  Режим доступу: youtube.com/watch?v=CwzgRwKz=0
3.     Маслова Н.В. Неосферное образование. Научные основы. Концепция. Методология. – М, : 2002. - 141
4.     Хухлаєва О., Первушина І. Маленькие игры в большое счастье. – М, :2001.
5.  Школа мислення [ ……] . – Режим доступу: http : // thinkingschool.ru/



Немає коментарів:

Дописати коментар

Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.